Ett halvt liv

Här sitter jag på altanen och lyssnar på Mats Strandbergs Halva liv, läsvärd bok om ni frågar mig. Den är inte ny och vare sig skräck, fantasy eller barnbok utan den handlar om då och nutid när ett barnbarn med sina egna trauman läser en bok från farmodern och dåtidens bekymmer.

Jag dricker rosébubbel och ser ut över den nyklippta gräsmattan. Sista dagarnas tema har varit; ta tag i ångesthärdar. Jag har annonserat ut hästsaker, bilen som stått bakom huset i två år och pratat med försäkringsbolaget angående dotterns trasiga telefon och glasögon från när hon blev påkörd i onsdags  (alla mina barn har blivit påkörd minst en gång och eftet den första när ambulanspersonal ringde är jag rätr härdad).

Ungen har åkt till pappan som förövrigt borde förgöras. Jag funderar på att raka benen och hitt på nå. Det är sommarvärme på riktigt här och jag är lite lagom vidbränd. Busade just benen som aldrig får färg ifall att jag ska ut bland folk. 

Jag har nån sorts existentiell kris, vad det ska bli av mig och vad jag vill med mitt liv. Inte för att mitt liv är en katastrof men för att jag är i läget att låta det dra iväg åt ett annat håll för förändringens skull. Men det får växa fram. Det känns lite som bokens titel, jag känner att jag bara har ett halvt liv.

Kommentera

