Enough is enough

Efter år av jobbstress och utredning av unge samt massa krämpor så är inte jag och vågen riktigt överens. Eller vågen har ju rätt så klart. Jag är otränad och har gått upp för mycket. Jag var över den mentala gränsen som inte är okej någonstans. I kilo rör det sig väl om 5 kg upp sista åren men då var jag inte direkt vältränad innan. Gymmet och jag har inte haft en kärleksfull relation de senaste åren. Det har inte min rygg och min axel och jag heller haft. Jag har varit trött och sliten, förmodligen på gränsen till utbränd men det har jag jobbat med sista året och framförallt den här hösten/vintern. Inget stress, vila och lagom dos jobb. Påverka det som påverkas kan och framförallt, mentalt arbete. Den där hjärnan och jag har hittat ett läge där vi kan samarbeta riktigt bra så sömnen är bättre än på år och dar. Jag är piggare.

Dessa förutsättningar har gjort att jag liksom börjat se mig omkring tyvärr var ett av ögonkasten på vågen. Efter några års behandling av bäcken, rygg och höft så är jag nu så pass bra att kiropraktiker och massör är rörande överens om att nu är det dags att bygga upp med träning. Så klart började min axel krångla men jag fick kortisonspruta i samband när mormor låg på lassa. Axeln är okej men biceps är inte med än men jag körde ändå igång med gym, pratade med en sjukgymnast som rådde mig att stärka baksidan av axel samt rygg.

Sedan ett par tre veckor har jag tränat efter egenkomponerat program med fokus på rygg, säte, ben och bål. Axel, triceps och bröst är uteslutet. Jag har börjat hyfsat lugnt och jag har kunnat öka rätt bra i de flesta övningar. Men det räcker ju inte när man dessutom är för fet. Jag vill gå ner i vikt och bygga muskler. Det fixar jag inte själv, oftast äter jag fel och framförallt för lite så jag köpte mig en månad PT-online, Mamma fitness style eftersom att de har en sund mathållning som passar mig. Jag vägrar att svälta och vara hungrig. Testar mig nu fram med Lifestyle appen och inser att jag har svårt att komma upp i tillräckligt med kalorier. Lägger jag till massa godis och vin så är det inga problem ;). Satan vad mycket mat jag måste äta. Detta kör jag över julledigheten också bara för att jag kör igång med PT den 9 januari och då vill jag vara förberedd och köra på. En månad utan godis och vin klarar jag ju lätt, dessutom ska jag förlänga men jag börjar där.

Jag har hunnit med tre gympass, en PW och ett pass innebandy sedan julafton så idag slöar jag och slickar mina sår efter innebandyn (tror det är två år sedan sist). Eftersom jag är ledig och utan planer så kör jag på nu. Jag är för första gången på åååår pigg under julen. Jag orkar. Kommer att köra lite över helgen och nästa vecka också. Sedan är fasan att fota sig i helfigur, bra ljus, trosor och bh framifrån, från sidan och baksidan. Det är INTE roligt!

Det finns en anledning att jag inte dejtar, är sjukt obekväm med mig själv…sedan är jag odejtsugen. Big är den enda som får se härligheten och vare sig han eller jag bryr sig om några extra kilon hit och dit. Han har sett mig i alla storlekar under dessa 10 år vi känt varandra.

Jag ger inga nyårslöften men 2017 får bli mitt egoår så gått det går. Nu har jag fått sätta mig själv åt sidan under många år och nu räcker det.

Hoppas ni alla har haft det trevligt i helgerna och njuter av de få extra dagarna ledigt som året bringar. Jag har tagit ledigt i två veckor, för att jag vill.

Kommentera

