Följetongen fortsätter…

Murphy med vänner är ju mina kompanjoner just nu. Fick förkylningen från helvete med efterföljande hosta från samma ställe. Samtidigt som detta har jag haft riktigt jobbiga invänjningsproblem med nya medicinen, återkommer till det i annat inlägg. Men värst av allt. Bilföljetongen är bara för mycket.

Fick tillbaka bilen, den gick klockrent några dagar till den började låta mysko i lördags. När jag svänger in mot min väg så lät den riktigt jävla illa. Tog mig precis in på tomtgränsen och där har den stått sen dess. Inga enorma kostnader MEN enough is enough. Nu har jag lagt ner mer pengar på bilen än jag anser är nödvändigt eller ens rimligt för den årsmodellen och värdet på öket. Det leder mig på biljakt. Det jag trodde jag skulle slippa, beslutade mig förra veckan att behålla den gamla och tokspara några tusen i månaden. Den planen är totalt avpolletterad.

Under veckan har jag lånat hem en Skoda Fabia -10 som säkert skulla funka som stadsbil men inte för mig. Sedan lurade säljaren mig att ta hem en Golf TDI -12 för mer pengar än jag tänkta lägga för en bil. Vilken jävla dröm att köra! Billig att äga, snygg, bra vägegenskaper, bra andrahands värde…alltså jag älskar mina Golfar…kanske inte min döda 96:a just nu men jag gillar modellen. Nåväl idag lämnade jag tillbaka den och frågade slutpriset vilket inte levde upp till min bedömning. Sedan åkte jag och provade en Opel Astra, som var för liten och högljudd. Slutligen hamnade vi (jag och pappa så klart) hos sista handlaren. Big tipsade mig om att han hade…Golfar. Ett år gamla sådana för bra pris. Fnös åt Big och sa att den var dubbelt så dyr än jag vill lägga ut just nu.

Lånade en och tog en rejäl körrunda. Satan va livsfarligt med nyare bilar, detta var en -14 TSI Valiant, vit…sjukt snygg. Inte enhalvmiljonsaudisnygg utan min plånbok på crack snygg. 6-växlad och gick som smör på vägen. Problemet är att hålla hastigheten dock. Dessa säljer han för ett riktigt bra pris from nästa vecka och sinnessjukt låga 2.9% ränta. Handpenningen kommer sluka allt mitt sparkapital men jag överväger starkt att köpa en. Månadskostnaderna kommer jag klara med marginal. Våndan och eländet med reparationer slipper jag och generellt är det en billig bil att äga. MEN jag har gått från att söka en bil mellan 40-80 k, till att besluta mig att kontantköpa en för 20 k, till en för 100 och slutligen en för 150. Detta från en person som hatar att låna pengar. Ska ringa honom i morgon efter en rejäl funderare kring för- och nackdelar. Den största nackdelen  är att den inte har dragkrok eller farthållare men annat lullull i stället. Ser ungefår ut som den på bilden.

golf-vii-variant-34-001

11 thoughts on “Följetongen fortsätter…

  1. Dragkrok borde väl gå att eftermontera, men varför har den ingen farthållare för?
    Har inte provkört en nästan ny Golf, mer än provsuttit den på någon visning. Men den känns som en bra och prisvärd bil.
    Kör själv en Passar Alltrack sedan 2 år som jag trivs bra med.

    • Det går att eftermontera både drag och farthållare. Ja det är märkligt att de inte har det sistnämnda men men… De är riktigt fina att köra. Tystlåtna, går bra trots att det inte är överdrivet mycket hk. Jag gillar VW generellt. Vet ju att Passat haft några problem, bla att dörrarna kan låsas lite hur de vill. Det hände bla min bror, deras då 1 åriga son blev inlåst i bilen med nyckeln i tändningslåset. Bara paja rutan och OM det händer ska man visst ta de i baksätet :P.

    • Exakt så känner jag. Det får vara nog. Andrahandsvärdet på VW brukar vara riktigt bra och dessutom är det jävligt skönt att äga en (nästan) ny bil som går som en klocka :).

      • Du kommer nog inte ångra dig 🙂 Jag har en BMW 120 som knappt hade gått någonting när jag köpte den och den dagen jag säljer, kommer jag nog få en bra slant för den 🙂

Kommentera

