Vad händer

Det som händer just nu är att jag sitter och njuter på min nya altan. Igår gjorde jag desamma. Jag läser, tittar på grönskan och lyssnar på fåglar, gräsklippare, barn och skällande hundar. De sista svär jag åt mellan varven. De stör. Men det som stör mest är grannen som dyker upp med jämna mellanrum. I morse svor jag åt henne när hon kom in och pladdrade när jag precis somnat om. MNK undrade vad jag gormade om.

Missförstå mig rätt. Hon är snäll men ibland äter hon hela handen när lillfingret räcks fram. Hon kommer hasandes in fler gånger om dagen. Ofta tar jag det med ro men ibland kokar ilskan inom mig. Det har varit så i alla år, jag har kännt henne hela livet. Det ska lånas tvättmaskiner och lagas middag och fan och hans moster…jag vill bara vara själv, ensam, jag och jag.

MNK ja. Han dammades av i onsdags. Rejält. Det var faktiskt inte dumt. Så pass bra att han dammades av igår också. Följde med min tjatande granne på puben och på vägen hem fiskade vi upp honom. Hans bil är trasig och cykeln hade punka och han bor ännu i en skokartong. Jag orkade inte med skokartongen så han fick följa med till mitt stora hus där man kan gå på toa och råkas släppa en fis utan att det känns som om man sitter i famnen på varandra.

Jag vaknade tidigt, åt frukost och drack kaffe…vandrade runt men tog boken och la mig bredvid honom och läsa. Sen hände det med grannen och då var jag bara irriterad och hjälpen då är sol, altan och boken. Tills MNK började vandra…han jag lovat att köra hem vud lunch men det struntade jag i.

Det känns nästan passande att jag läser En dåre fri.

Kommentera

