The great pretender

Har precis sett Freddie Mercury: The Great Pretender och jag blir bara mer och mer fascinerad av karln. Först och främst har han en av de bästa röster som går att uppbringa men det jag undrar över om det finns någon artist överhuvudtaget som är lika varierad som den mannen? Jag tror jag har läst allt om honom, jag har definitivt inte hört varenda sång han sjungt men rätt många…nästan alla och jag ledsnar aldrig. Barcelona måste vara en av de bästa sånger som finns. Jag har säkert skrivit eller sagt det förr, kanske inte här men i något forum att låten ger mig rysningar och jag blir tårögd. Varenda. Jäkla. Gång. Den där rakbladsvassa rösten han hade tillsammans med Montserrat Cabballés fantastiskt skolade stämma. Insane!

Efter jag såg dokumentären så blir jag sjukt nyfiken på vem den där människan bakom de bombastiska och lite galna framträdanden var. Jag är samtidigt glad att det finns mystik kvar i världen. Speciellt som det ser ut i dag med sociala medier som tar oss in i varje vrå av människans privatliv. Det är förbannat skönt med en människa som kan vara tokkänd och ändå inte visa sina privata sfär. Inte låter allt spys ut över alla. Jag älskar att han valde att göra den enda covern The Great Pretender, kan det finnas en mer passande låt för Mercury?! Äh nu blir jag nästan fanatisk…men det blir jag fan inte för mycket bara han och Queen med för all del. Det var bara det jag ville ha sagt.

Kommentera

