Allnighter?

Klockan är fem och jag är vaken. Börjar bli en vana det här. Höll på att somna men fick tokmyrkryp i höfterna så det sket sig totalt. Har inte bestämt mig om jag ska bara fortsätta vara vaken eller försöka somna. Det blir som det blir.

Inget nytt har då hänt här i hushållet förutom att den förlorade sonen är hemma några dagar. Det gillas massor. Tänkte dock att det är på tiden att avslöja vilka serier ni ska se och kanske ge något boktips.

Mina senaste serier som jag varit fast i är ju Penny Dreadful och iZombie. Jag gillar ju serier med övernaturliga inlsag (långt ifrån alla dock men lite fantasy får gärna finnas med) och de får gärna ha med litterära gestalter. Penny Dreadful har allt. Karaktärerna Victor Frankenstein, Dorian Gray bland annat finns med i denna. Mycket annorlunda tolkning än från böckerna men kärnan finns där. Det finns även vampyrer, häxor, varulvar (i form av Josh Hartnet och jag lovar det gör inte ont att titta på honom!) och några större skådisar är med också. Dessutom är karaktärerna inte platta, de är inte ens lätta att tycka om men ändå finns det en spänning som håller i alla fall mig kvar. Spännande två säsonger med lite olika handlingar.

iZombie är bara bra på sitt sätt. Den har lite samma känsla som filmen Warm bodies och det känns som om de även tagit delen där zombierna känner känslor, tankar och upplever samma saker som personen vars hjärna de ätit. Här snackar vi att de flesta är snygga och välfungerande zombies mer än vacklande lik. Det är en typ av kriminalserie där just förmågan att uppleva saker hjälper polisen att lösa olika fall samtidigt som de söker en kur för zombiismen.

Nu söker jag en ny serie eller flera. Alla bra är ju slut. . Jag tänkte skriva om böcker också men den här förbannade wordpress har fuckat upp på datorn så jag ser inte vad jag skriver.

Kommentera

