Pessimism vs optimist

Världen är upp och ner, jag har vaknat på slaget 06.00 på mornar på raken, klockan står på 06.30. Ingen idé att ens försöka sova vidare. Det har hänt i mitt 30+++ liv att jag vaknat den tiden utan väckning ungefär en handfull gånger, men två dagar det är ett mirakel eller en förbannelse beroende på hur man ser på saken. Nu sitter jag i morgonrocken med full fräs i brasan medan utomhustempen visar -21. Fi fan vet inte vad som är värst, kylan eller den arla morgonstunden.

Faktiskt passar det rätt bra ändå eftersom jag tänker åka på gymmet innan jobbet. Igår hade jag med mig täckbyxor och mössa så jag kunde ta en trettio minuters power walk på lunchen i lagom bitande kyla. Solen sken i kapp med mitt någon annans humör och den kom med löften om att ljusare tider står inför dörren. Till det säger jag ja tack! Dessutom bylsade jag på mig i sann inuitanda och drillade hästen på banan igår kväll. Känner att nu är jag på gång igen.

Träning, socker och (halv)hyfsad kosthållning i all ära men det jag sträver allra mest efter är harmoni. Att inte stressa, inte gå omkring med känslan att jag borde göra mer. Tänker lite mindfullness i vardagen med det mentala. Men det är alltid lätt att vara duktig och präktig i perioder. Vecka 1-4 kör man och är hypermotiverad och sen blir man dunderförkyld vecka 5-8 och allt är åt helvete. Nynnar som Euskefeurat sjöng i låten Pessimistkonsulten: Det är lika bra att sluta drömma. Det går åt helvete i alla fall. Om man drömmer om Paris hamnar man på något vis likförbannat i Hudiksvall. För övrigt är ju Ronny Eriksson ett geni karln. Standuppen innan låten är väl en lite träffande beskrivning av en sann norrläning;). Spciellt: ”Men för helvete en norrlänning ska väl vara deprimerad och pessimistisk. Hä säger väl sig självt. Jag menar, ini de här svarthåle där vi bor va finns de för anledning att vara optimist? Va? Det finns en. Jag har kommit på en fördel med att bo här, man behöver jädra aldrig köpa nåra trägårdsmöbler, man sitt på sparkarna.” Förstå att det inte är så jäkla lätt att vakna upp och va glad ;).

4 thoughts on “Pessimism vs optimist

Kommentera

