This is me?

Sitter återigen och ser på Lailas jul och så ser jag Ernst variant också. Fantastiska idéer och recept. Jag gör nästan alla. I huvudet. Där är jag värsta mästerbagerskan/kocken/pysslaren/mystanten personifierad. En kvinnlig/ohändig och latare variant än Ernst. Som njuter till fullo av allsköns pyssel jag håller på med. I huvudet. Bättre där än ingenstans. Mentalt har jag städat färdigt och fått upp julpyntet medan jag sitter och sippar på min hemmagjorda glögg och egentillverkade pepparkaka med nåt galet men ändå gott tillbehör.

Igår satt jag och diskuterade detta med mina kollegor. Den ena är nära pensionsåldern medan den andra passerat den men jobbar ändå. Den sistnämnda syrar och saftar kål och grönsaker. Äter oftast paleoinspirerat, vegetariskt, hemodlat och tja ni vet så där genomtänkt med frysen full i matlådor innehållande linser och glasburkar med syrade morötter, vitkål och andra konstigheter. Hon syr sina egna kläder, långklänningar och kan ALLT som har med hantverk att göra. Den andra har Gudrun Sjödén-kläder och tillverkar möbler och inredning till egentillverkade dockhus. Bägge är intelligenta, roliga som få och verkligen annorlunda både mig och andra. Men vi har sjukt trevligt. Vi lär varandra massor och utmanar och inspirerar varandra men framförallt så skrattas det.

Vi pratade alltså om julen och jag berättade om allt jag kan. Alltså allt jag sett. Hur Jamie Oliver gör sin kyckling som (säkert) är supergod, Gordon Ramseys scrambled eggs med portabello och rostad tomat som jag faktiskt gjort…med hjälp av Youtube, Lailas Saffranskaka och den där supergoda cupcaken hon gjorde och snapsen, Ernst kransar och saffrans pannkaka. Oj vad de var imponerad av mig. Alltså att jag kunde så mycket teoretiskt om både matlagning och bakning. Ena kollegan hade sett mina tre (plastiga) paltar jag la ut på FB som motpol till syrrans riktiga paltkok. Jag köper fanskapen för tolv spänn, skivar upp dom och steker dom i sjukt mycket smör och bacon och äter med ännu mer smör och lingonsylt (köpt förstås). Jag berättade om film/seriekvällen jag och min kompis hade haft och hur hon själv fixat maten medan jag stod för vin och ost som jag köpt och tagit ur förpackningarna.

Inser att jag inte är så bra i praktiken utan mer i teorin. Men det bjuder jag på. I teorin är jag fan världsbäst ;).

7 thoughts on “This is me?

  1. Underbara du!! Jag fattar inte hur alla de som bloggar om nybakade kakor, pyssel, matlagning var och varannan dag har tid med allt. De måste helt enkelt ha fler timmar per dygn än vad mitt består av. Ja så måste det va!

Kommentera

