Krutgumman <3

Idag klev jag upp hyfsat tidigt trots sen kväll/natt. Skulle med syrran till ön och hämta vår kusins lägenhetsnyckel i Sthlm. Syster och karl ska dit på Maiden och lånar hennes lya som ligger ett stenkast från Friendsarena. Passade på att hälsa på mormor också den lilla krutgumman :). Idag var 88-åringen på myrjakt. De var i hennes sovrum så hon jagade dem med dammsugaren och strödde kanel för att ta död på dem. Åkte genast iväg på affären och sökte Myrr och hittade en variant. Mormor är hopplös hon frågade vad hon skulle betala. Jag sa att det inte kommer på fråga och att jag tjänar dubbelt så mycket som henne och därför bör ha råd att betala. Tjurskallen tjatade så jag sa bara att jag lovar att vända mig till henne om jag behöver pengar nångång. AS IF!! Farsan var förvånad att hon inte prackade på mig pengar, hon brukar vägra i sten att någon ska betala för henne.

88-år gammal, bor i egen lägenhet, utan hemhjälp, lagar mat, bakar och gör allt själv. Morbror som bor på ön får hjälpa henne att handla ibland och gå på graven och tända ljus på morfars grav eller vattna blommorna. Hon har leukemi, hör dåligt, lite dåligt med närminnet, pacemaker…men är pigg och kry. Roligast var ju när någon frågade henne på midsommar hur hon mår. Svaret var att hon har lite problem med knät. Inte leukemi, hjärta eller annat…nä nog var det knät som var värst :D. Söta lilla gumma. Hur ett sånt praktexemplar till människa fått såna skitungar övergår mitt förstånd. Hon är min idol, dessutom är hon rolig och har humor.

Nu har jag parkerat mig, ni vet var, med en Corona efter en dust med gräsklipparen :). Första tanken idag var att åka till Luleå på hamnfestivalen och lyssna på Molly Maguire ett band från Piteå som spelar typ irländsk folkmusik och är asbra. Dans på borden och sjunga med i kända och okända sånger. Men jag blev less och lite snål också så jag hoppar det. Kompisen åker dit men hem efter dom är klar så vi kanske möts upp i stan senare i kväll. Den som lever får se.

8 thoughts on “Krutgumman <3

Kommentera

