Jämställdhet och andra saker att reta sig på…

Först och främst retar jag mig förbannat mycket på när vuxna människor skriver uppdateringar på FB och avslutar vissa ord på -ers samt -ix. Får ont i ögonen. Något jag inte begriper mig på alla nya svåra smajlsar typ ^_^, den där kan väl se ut som en flinande gubbe kanske? Ingen aning, inser att jag börjar bli gammal när jag inte hinner med i utvecklingen. Fattar att det kommer från mangavärlden.

Har haft APM nu i eftermiddag. Det var information om jämställdhet och allt vad det innebär. Att kvinnor generellt tjänar sämre än män är en sak men nu säger man att kvinnor får lön till 15.52 (vilket innebär att det ökat en minut sen förra året, hurra!!) och resten av tiden jobbar vi gratis. Män får alltså betalat hela dagen fram till klockan 17.00, det känns ju riktigt fint att veta. Eller så kan man säga som så att kvinnor får jobba sex år mer för samma lön. Rätt ocoolt om ni frågar mig.

En annan sak som är störig är att det största hotet mot kvinnor globalt är våld i nära relationer när den vanligaste typen av anmäld misshandel i Sverige är Misshandel av man mot obekant man utomhus. Sen var det lite olika statistik om sjukskrivningar där kvinnor är överrepresenterade men att män generellt får snabbare utredningar osv…

Klassikern är att de kvinnor som lägger mest tid på obetalt hushållsarbete är de som lever i en samborelation med barn där man kan tro att ensamstående mammor borde vara de som får göra mest. Men som jag sa är min teori att vi singlar inte orkar eller prioriterar nya gardiner och måste visa upp någon fasad. Vi kör med det klassiska ORKA!! och lägger oss på soffan med ett vinglas :D. Kanske vi blir överrepresenterade på alkoholproblems statistiken i stället ;).

Tja det är sånt här man kan viga en blåmåndag och fundera på medan man pusslar med sjuk unge och jobb.

 

7 thoughts on “Jämställdhet och andra saker att reta sig på…

    • Kan stämma. Dock försöker vi ju på alla sätt få till den där förbannade rättvisan både till höger och vänster. Jag är nöjd om det blir lika lön för lika arbete, känner då fan inte för att jobba sex år längre för samma lön. Nej tack, det är jag för lat för 😉

  1. Tur jag tidigare jobbade på ett ställe där jag tjänade mer än männen. Här ska då inte jobbas 6 år längre, men kanske 5 om jag tänker på min nuvarande lön. Nej, ruttet är det!

    • Det är sinnessjukt, speciellt med tanke på studietiden. Jag har löneförhandlat rätt hårt till mitt nuvarande jobb men jag är långt ifrån nöjd. Min kollega tjänar några tusen mer än mig och jag vet att jag gör ett bättre jobb än honom. Det är sjuuuukt irriterande.

Kommentera

