The Perks of Being a Wallflower

My doctor said we can’t choose where we come from but we can choose where we go from there. I know it’s not all the answers but it was enough to start putting these pieces together.

Har precis sett filmen The Perks of Being a Wallflower vilket är en av de bättre filmer jag sett på länge. Det är första gången jag sett en film och redan fått citatsamlarmani. Känslan är ungefär som när jag såg American History X första gången eller var det andra, tredje…kanske till och med tionde. Alltid hittar man något nytt som sägs. Något man tänkt på men aldrig riktigt hittar de rätta orden till. Ett annat citat är när Sam (tjejen) säger: Why do I and everyone I love pick people who treat us like we’re nothing? och Charlie svarar samma som hans litteraturlärare svarade honom:  We accept the love we think we deserve.

Filmen är en ungdomsfilm och har de typiska dragen utan att bli för uppenbar och stereotypisk. Den berör psykisk ohälsa, homosexualitet och andra tonårsproblem utan att det känns för tillrättalagt. Men bäst av allt är att det finns en amerikansk produktion som inte måste förklara allt som sker, den låter tittaren tolka själv. Genren är drama och det kommer en tvist i slutet som jag inte förväntade mig. Trasiga karaktärer till trots inger filmen hopp om  framtiden och att du själv kan välja vilken stig ditt liv ska följa vilket det inledande citatet belyser.

Älskar redan slutmonologen och kommer se filmen igen…och igen. Dessutom älskar jag Ezra Miller sedan jag såg honom i både We Need to Talk about Kevin och sedan i Another Happy Day. En riktig talang som verkar föredra dramagenren och jag hoppas han fortsätter välja sina roller med omsorg. En ny ung stjärna som jag gärna ser mycket mer av i framtiden.

 

 

9 thoughts on “The Perks of Being a Wallflower

Kommentera

