Vad gör vi för fel?

Att skratta är ett sätt att överleva, att stå ut i en jävligt grym verklighet vi lever i. I veckan har det hänt något riktigt, riktigt tragiskt. Det som inte ska hända eller får hända eller bör hända. Jag är så grymt trött, besviken och less på våra instanser. De som ska hjälpa de som behöver hjälp men inte gör det. Man skickar vidare, glömmer och låter allt vara. Det är inte mitt ansvar. Hur många gånger säger dom det? Hur många gånger säger vi det?

Jag kan inget göra, det är inte mitt ansvar, inte mitt område.

När det sedan händer saker som kräver samhällets hjälp och ”samhället” inte hjälper då är vi snabbt där och pekar finger och glömmer mer än gärna att det är vi som är samhället, att det är vi som har röstat fram de som styr och att jag har mer pengar i plånboken eftersom skatterna är lägre. Alltid trevligt att sitta hemma med alla mina saker jag har råd med för att det blir mer pengar i min egna plånbok och på mitt konto (jag, jag, jag).

Jag är svinförbannad på ”samhället” och det har jag varit hela veckan. Med samhället menar jag dig och mig. Jag är arg, ledsen, förtvivlad och sorgsen för att det ska krävas att folk dör för att man faktiskt börjar se.

Igår var det skönt att få skratta åt roliga artiklar, att slippa tänka. Idag har jag gått och försökt hålla inne gråt hela dagen. Fortfarande är jag arg fast jag egentligen vill vara ledsen. Orkar inte ens skratta, inte idag. Målet idag är att sluta vara arg och tillåta mig att sörja.

2 thoughts on “Vad gör vi för fel?

Kommentera

