Det ska alltid jävlas när en fattig vill ha roligt…

Bara för att spä på präktigheten så klädde jag på mig i flera lager och promenerade svängen kring byn, en halvtimme och gjorde mig sedan i ordning för dagen. Den där energin jag har lagrat var fan i mig välbehövlig. Ett rent och skärt helvete på jobbet med en xx. Frustration så det står härliga till. På det ett utvecklingssamtal med chefen som iofs gick bra och nu har jag nästan på papper att jag måste säga NEJ!! Inte göra annat än det jag ska, inga extra saker. Tack som fan för det, fast det hade jag precis kommit på själv.

Sen nästa steg då. Dottern. Den lilla blomman! Suck! Det där med prepubertal och testa gränser brukar jag ta med hyfsat jämnmod, men idag rämnade det till slut. Det började med att jag inte fick tag på henne på mobilen så jag seglade in på FB där jag ser att hon kommenterat på en sida. En klasskompis hade satt upp en Hata XX sida…min dotter hade skrivit att det var dumt gjort (so far so good), bad henne att inte kommentera där mer, fick ringa läraren som i sin tur fick ringa föräldrarna till den som satte upp sidan. Nätmobbing alltså!!

Fick chattvägen ta ett resonemang med dottern om mobbing och respekt (även om det inte var hennes fel, hon gjorde rätt bla bla bla), samtidigt som Big skickade ett meddelande om gruppen (dom är vänner på FB) nåja sidan försvann fort. Sen skulle min kära far hämta den söta lilla blomman till unge jag har. Fick ett sms av honom att hon vägrade komma med!! Jag som hade tänkt att vi skulle vinna massor med tid genom att han hämtar henne och så åker jag dit och vi äter middag tillsammans och sen hem.

Tydligen tyckte inte min lilla blomma samma sak. Nu var hornen fullt utväxta i pannan på mig. Fel dag att tjafsa, så det var bredställ i kurvorna och hämta ett stycke skitunge och jag tror jag får tvätta munnen med såpa i kväll. Gasa över till andra sidan av stan för att äta hos pappa, tvingade ungen att be om ursäkt. Hon sa så här: Förlåt att jag är så jävla besvärlig…hmm…vems ord? Mamma sa att jag skulle be om ursäkt för att jag är så jävla besvärlig. Bra mammapoäng där. Riktigt nöjd över mig själv. Tjurig unge/skämdes/tyst/moloken, en trött Just och en farsa som försökte göra sig lustig och lätta upp stämningen…gick så där.

Gasa hem och hade insett att det där med att rida är fan bara glömma för det sket ju sig med allt svammel. Hästkraken som hysteriskt stod och steppa vid grinden utan att äta…fattas bara annat om den också blir dålig. Tog in och så gulpade den i sig fem hinkar vatten…jävla övergångsperiod. Vattnet fryser och ingen snö ännu…ut med den när den var otörstig. En dotter som hängde med i hasorna för hon ska minsann se att det finns annat man kan göra som mamma än att ränna runt och hämta ungar (bra pedagogik och föräldraskap). Handla lite och landa på röven hemma.

Det är då jag kommer på den geniala idén att gå in och kolla på dotterns skolas webbplattform där det skrivs meddelanden om vad som händer. Vad hittar vi där? Jodå syslöjdsfröknar har även under 2012 problem med disciplinen under lektionerna. För en si sådär 20+ år sedan fick mina föräldrar några samtal angående detta ämne…äpplet faller inte långt från päronträdet…?? Jodå. Frågade blomman om hon var inblandad…näää, eller jooo eller…VAD!!! En diskussion om respekt och hyfs och fason och ett löfte att om det händer en enda gång till, jo tack har fått ett meddelande tidigare, så kommer jag och hennes far som jag ringde upp att sitta med på lektionerna i framtiden. Välj själv. Respektera dina lärare…det är väl ändå en rätt bra idé va? JOOOO tyckte dottern. Nu säger jag upp mig. Energin är slut, på riktigt.

Min söta unga som visserligen testar sina gränser (rätt blygsamt ändå) börjar visa försmak på det där med flickor i tonåren mer och mer. Snälla gud jag beeer dig om att man inte får dom ungar man förtjänar. Fick jag göra om min tonår hade jag förmodligen ägnat mig åt Bibelstudier och att studera den svenska faunan och floran och alla fågelarter.

Så nu alla som vill ha min energi, varsågod ta den och på köpet får ni det där tjafset man måste orka med. Alltså kan vi dra en slutsats…be afraid be very afraid…när ni får extra energi för bakslag kommer som ett brev på posten. Nu vill jag dricka vin, äta valium, ha sex…what ever…men energi vill jag aldrig mer ha i överflöd.

16 thoughts on “Det ska alltid jävlas när en fattig vill ha roligt…

  1. Läser och ler… Minns det du beskriver med Fasa. Vissa dagar ville man fan inte hem. Undrar hur en själv hade varit som ung idag, förmodligen värre än man var då….

    Det där med att du nog skulle studerat bibel och natur mm tror jag inte alls på. 😉

    • jamen det såg ut som om han var pissnödig…tänkte att han inte vill pinka så det skvätter på benen när marken frusit…Jaaa det händer att dom inte vill kissa ute :D. Knäppgök…och på tal om fattig så har jag väl räknat att detta blir min dyraste hästmånad med hovslagare, tandläkare, vaccination och ALLT!! Ibland är man trött på sina djur(kostnader).

  2. Men fy fan vilken jävla dag! (ursäkta språket) Med tanke på den insparade energin kan jag inte låta bli å fundera på vad du skulle behöva tvätta munnen med, om du inte hade haft den???
    Sitter även här å pustar ut och litar på dina ord om att söner är en dröm 😉

Kommentera

