msn och andra sociala medier

Jag är trött, lat, har ont i halsen och jag har en miljon saker att ta tag i men what ever! Tänkte blogga och förgylla er tillvaro i stället. Jag har som inget att skriva om men jag har lite funderingar. Jag hade två funderingar men glömde den ena så jag tar den jag kommer ihåg…

Om ni inte har märkt det så har liksom MSN gått i graven på något vis. Eller är det bara jag och de jag pratat med. Man kom ju ihåg storheten med MSN när det kom. Jag var lite sen och joina tror jag skaffade min första hotmailadress 2001, den är mig ännu trogen. Nåväl vilken version av MSN man hade vet jag inte men just att kunna lägga till kontakter, chatta lite till höger och vänster…med folk man knappast kände. Nästan som hetalinjen på 80-talet där man ringde och ropade hallå, hallå och så svarade nån annan hallå och så snackade man om varandra som i en enda jäkla ormgrop. Det var superskoj och gissa om man ljög om ALLT. Ålder, var man bor och hela faderullan…som sagt jäkla roligt att jyra om nätterna…till den dagen telefonräkningen kom och farsan gick i taket. Det var som aldrig lika skoj.

Nåja sen gick det en tid i alla fall…tiden hette 90-tal då vissa skaffade mobil men dom hade i princip ingen att ringa till för det kostade så fördömdat…ni minns va 010-numren. Farsan hade en i bilen. Man tog med sig något som såg ut som en bilstereo, tryckte in den i hålet, vred om en nyckel och lyfta luren…japp den med sladd.

Åter till ämnet. Från heta linjen till mobiltelefon alltså såna som folk hade råd att ha GSM 070-nummer…. woow. Där mellan hade man hemtelefon först med flera meter lång skarvsladd och så trådlöst, den där tegelstenen man fick tennisarmbåge av att bära. MEN så klart så var det dyrt att ringa på den tiden både med telefon och mobil. Tror SMS på den tiden kostade nästan tre kronor. Vet att min första mobilräkning i slutet på 90-talet kostade mig närmare fyratusen spänn…den ångesten alltså. Men det är därför jag gillade MSN. Där var det så gott som gratis att svamla med folk. Till en början använde jag det till mina nya kompisar från typ Föräldrakanalen för jag var ju hemma med dottern då.

Sen hade man en salig blandning med folk och det addades hit och dit och ALLA var nästan online. Nu när min är igång har jag tur om en och som mest tre personer är online. Skyller på FB tror jag i alla fall för där kunde man ju chatta massor till höger och vänster, dock ett minus. Man måste ha dom som vän på FB, tänk om jag bara vill svamla men inte vara vän. Det är endast dom gångerna som man använder MSN egentligen. Eller jag i alla fall. Big hade jag på MSN enbart, passade mig fint. Dock åkte han i den allmänna rensningen eftersom han inte var online eller mest troligt var jag blockad :D, för från att alltid vara online syntes inte röken av karln.

Det jag ville komma till var att det liksom lite tungt i hjärtat den dagen jag plockade bort ett gäng kontakter. Eller nästan alla förutom en handfull som faktiskt använder det ännu. BRA!! Hang in there, jag gillart. Nu finns ju Skype och fan och hans moster men jag vill inte prata med folk, jag gillar inte att prata med folk i telefon, speciellt inte folk jag inte känner. Svarar inte ens i telefon om jag inte känner igen numret. SMS går bra. Sen det där med Skype, att man ska se varandra. Orka!! Då måste man ju piffa och puffa sig och man kan inte glömma av sig och peta näsan där inte.

Sånt funderar jag på. Har inte så mycket att göra tydligen. Mer än att sörja att MSN är gammal och förlegad och snart kommer vara ett minne blott, som hetalinjen. Spelar ingen roll att man kan SMSa heller, för jag vill inte alltid ge ut mitt nummer…jag vet att man kan leta upp ett nummer utan att blinka men jag delar inte ut det bara så där. Dessutom svarar jag inte på okända nummer om jag inte sitter vid datorn och hinner kolla på hitta.se och märker att det kanske är någon jag känner…Dock är det okej att adda på wördfjud och chatta där, det är som ett filter mellan.

Det här kunde jag skrivit en roman om, en med struktur men men…bättre än att städa i alla fall.

24 thoughts on “msn och andra sociala medier

  1. Här är den också död… är så gott som aldrig online och är jag det av någon oförklarlig anledning så är det ingen annan som är online, så jupp den är död denna dära msn:en

  2. MSN är ett kärt minne för mig. Jag och han som jag delar tidning med använde oss flitigt att MSN innan vi blev tillsammans, och det var också där vi först vågade erkänna att vi kände som vi gjorde. Vi har haft många fina samtal på MSN, jag vet inte om vi hade varit där vi är idag utan MSN. För oss gick MSN i graven när vi flyttade ihop, men det känns lite fint på något sätt. Som att det har gjort sitt. 🙂

    • Men precis som du skriver så förenklar det kontakt på något vis. Det blir inte så där jättepersonligt från början för man har inte addat i vare sig telefon eller annat. MSN känns neutralt på något sätt och man behöver inte prata…man formulerar i ord. Jag och Big msnade också som galningar i flera år och speciellt i början. Först när vi började träffas övergick det mer till sms. Jag tycker om det forumet helt enkelt

  3. Jag har msn men är sällan där. Det beror väl mest på att jag hade fan och hans moster på min kompislista och alla ropade samtidigt. Blev helt enkelt för struligt att hålla reda på alla. Ville heller inte prata med alla var gång jag gick online. 😉

    • Men så är det ju..gör inte alla så man är inloggad men upptagen, offline, eller what so ever. Dock väljer man ju vem man vill snacka med även där..Btw så strax efter mitt lovord så laddade jag ner å fixade msn för Mac…kunde inte svara när du inte var online 😛

      • För att när jag använde MSN för att chatta, så kände jag mej nästan tvungen att sitta vid datorn hela tiden.(även om jag gör det så vet ju inte de det) Vill heller inte sitta och chatta med en massa okända, ska vi ses eller nåt. Ja, då får vi göra det liksom. Jag addar aldrig någon på fb innan jag har träffat dem i verkligheten. En sak om man sitter o chattar med vänner på fb, då behöver man ju inte känna pressen att svara på sekunden utan att nån blir sur 🙂

  4. Nu ska mamma tala om hur man ska göra…
    Msn med en ”hemlig intetsägande hotmailadress” med NYA kontakter *läs nya ragg*
    Whatsup med MIG och resten av kompisskaran…. bättre och framförallt stabilare i telefonen – msn suger purjo i telefonen.

    Hängde du med?

    • Jaa mamma jag veeet. OCH vi håller msn levande :D.

      Whatsup vet vi ju att den är bäst…sug purjo på dig det funkar ypperligt i min telefon och jag vill ju chatta…inte samma känsla som whatsup.

  5. När man på sluttampen av 90-talet pluggade på annan ort och varje dag hade timmar innan bussen gick hem, chattade man på Aftonbladet o samlade på sig maaaaassa. Msn-kontakter man inte hann prata med… En är man förvisso gift med idag.. =D

Kommentera

